Om uitval onder CooL-deelnemers te voorkomen heeft Expertisecentrum Leefstijlinterventies in samenwerking met onderzoekster en CooL-coach Eva van der Sande en illustrator Ronald van der Heide een ‘praatplaat’ ontwikkeld. Deze infographic kunnen verwijzers en CooL-coaches gebruiken om potentiële deelnemers te informeren over CooL. Illustrator Ronald vertelt over zijn rol in dit proces en hoe je de praatplaat kunt gebruiken.

“Bij het ontwikkelen van een praatplaat is het altijd de opgave om conceptuele verhalen, gebaseerd op onderzoeken, te vertalen naar de praktijk op een manier waarop iedereen het begrijpt”, vertelt Ronald. “Ik teken altijd eerst een schets op basis van een eerste gesprek. Daaruit blijkt vaak of ik op de juiste lijn zit of dat het nog aangepast moet worden en of de uitgetekende voorbeelden kloppen bij het verhaal. Zo had ik bij deze praatplaat ‘bewegen’ in mijn tekeningen geïnterpreteerd als sport, terwijl het bij CooL ook om veel subtielere beweegvormen gaat. Dan teken ik daar weer iets anders voor en op die manier schaven we de infographic steeds verder bij. Door de woorden in beelden te vertalen kom je steeds dichterbij een illustratie waarbij duidelijk is wat er bedoeld wordt.”
Vier leefstijlthema’s
De praatplaat heeft verschillende gebruikers: de CooL-coaches en de verwijzers. De CooL-coaches kunnen aan de hand van de praatplaat de (potentiële) deelnemers meenemen in het tijdspad van CooL en op basis daarvan de verwachtingen bijstellen. Ronald: “Ook komen de vier leefstijlthema’s goed erin naar voren. De coaches kunnen de praatplaat er meerdere keren bij pakken: tijdens de intake, en tussentijds elementen eruit pikken of samen met de deelnemer kijken waar iemand nu staat.” De verwijzers kunnen de praatplaat vooral op hoofdlijnen gebruiken om meer uitleg te geven over het CooL-programma aan een patiënt.
Klankbordgroep
De praatplaat zal niet het enige beeldmateriaal zijn wat Ronald voor ELI gaat ontwikkelen. Een nieuwe klankbordgroep zal gaan bepalen waar behoefte aan is onder de CooL-coaches en op basis van die wensen wordt nieuw materiaal ontwikkeld wat de coaches helpt in de uitvoering van hun CooL-programma. Ronald: “Ik heb nu een goed gevoel bij de doelgroep en ik kijk er naar uit om de samenwerking met ELI voort te zetten.”